luni, 18 ianuarie 2010

Shogun, James Clavell

Din moment ce eu am lansat propunerea cu privire la impresiile despre cartile noastre preferate, acum voi scrie si eu despre una dintre cartile pe care le-am citit cu mare placere.
Fiind ultima carte incheiata, deci informatia si sentimentele pe care mi le-a transmis sunt inca "proaspete", m-am decis sa vorbesc despre "Shogun" de James Clavell.
Romanul prezinta o serie de intamplari ce au loc in Japonia si urmaresc evolutia unui personaj strain. Englezul John Blackthorne, pilot al navei olandeze Erasmus, ajunge in Japonia, impreuna cu o parte din echipajul sau, decimat pe parcursul calatoriei. Desi initial au fost tratati injositor, fiind inchisi intr-o groapa sub pamanat si lasati acolo fara apa sau mancare, stand in urina proprie si sangele celor raniti, japonezii il iau pe Blackthorne din Yedo, orasul unde au acostat, pentru a-l prezenta daimyo-ului (samurai cu functie mai importanta in ierarhia japoneza) sub a carui stapanire se afla orasul Yedo si imprejurimile sale, pe nume Toranaga.
In urma intrevederii avute cu Toranaga, Anjin-san (aceasta este porecla pe care i-au dat-o japonezii lui Blackthorne, neputand sa ii pronunte numele) este trimis intr-o temnita de unde, de obicei, oamenii sunt trimisi spre a fi omorati. De aceasta data, pilotul englez scapa, japonezii realizand ce avantaje ar putea sa aiba de pe urma cunostintelor lui.
In cele ce urmeaza Anjin-san va fi facut vasalul cel mai important al lui Toranaga fiind ridicat la rangul de samurai, avand o proprietate si o leafa anuala. De asemenea, daimyo-ul s-a interesat si de viata familiara a pilotului, facandu-i rost si de o concubina ce avea sa se ocupe de averea lui. Cu alte cuvinte, englezul este un om cu drepturi in Japonia, datorita cunostintelor sale despre nave marine, despre lupte in larg, comert etc.
Intrucat nu cunostea limba japoneza, el este ajutat de o femeie samurai crestinizata, Mariko-san (sau Maria, dupa numele crestin) sa invete limba, obiceiurile si sa incerce sa se obisnuiasca cu mentalitatea acestui popor, atat de ciudat, la inceput, pentru Blackthorne. Petrecand majoritatea timpului cu micuta Mariko, Anjin se indragosteste de ea si vor avea o relatie secreta (femeile puteau sa fie pedepsite in orice fel de catre stapanii lor, adica de catre sotii lor, daca ii inselau), relatie ce se va termina odata cu sfarsitul destul de trist al romanului.
Nu am sa ma mai lungesc cu povestirea romanului, deoarece este destul de greu de redat esentialul si nu as dori sa ii dezinformez pe cei ce nu l-au citit inca. De asemenea nu as vrea sa redau prea multe detalii pentru a lasa ceea ce este interesant sa fie descoperit de catre cititori.
De ce mi-a placut mie aceasta carte? Pentru ca aici am descoperit lucruri nemaiintalnite in alte carti. A fost o carte ce mi-a descoperit o cultura, nenumarate traditii si mi-a deschis orizonturile si carte altfel de mentalitati. Japonezii din lumea traditionala, prin religia lor si prin felul lor de a privi lucrurile si oamenii, erau mult superiori, din multe puncte de vedere, popoarelor traditionale europene. Odata ajuns in Japonia, englezul a fost spalat, fapt ce l-a uimit peste poate, chiar la infuriat, in Europa baia lipsind cu desavarsire din casele oamenilor. Acest ritual devine unul foarte important pentru "barbar" si de neinlocuit, perioada sederii sale in "Japonii" civilizandu-ul si cizelandu-ul intr-un mod armonios.
De asemenea, el a invatat sa isi respecte, atat superiorii, cat si oamenii de teapa lui. Este obisnuit cu mancarea traditionala japoneza, bazata pe peste si vegetale.
O alta dovada de civilizatie a japonezilor acelor timpuri este tehnica medicala, acestia reusind sa o trateze pe concubina lui Anjin-san de arsurile grave capatate in urma unui incendiu. Pilotul este uimit de aceste metode, stiind ca in Europa, cineva care a suferit arsuri grave este predestinat pieirii.
Citind si intelegand acest roman, mi-am descoperit interesul fata de Japonia (traditionala sau contemporana), budism, arta etc.
Recomand aceasta carte tuturor celor care sunt interesati de cultura, religie, tactica de razboi, dragoste sau aventura, "Shogun" fiind romanul cel mai indicat.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu